Законодавство у сфері зовнішньої реклами не встигає за потребами ринку і не враховує потреб усіх його учасників, тому його потрібно вдосконалити. Тим паче, що мова йде про медіа, яке останні 2 роки зростає рекордними темпами разом із довірою до нього громадян. Більше як зовнішній рекламі українці довіряють тільки телебаченню — підвищення довіри на 30% за останні 5 років. Такого висновку дійшли в Антимонопольному комітеті і підготували відповідні рекомендації Кабінету Міністрів. Експерти АМКУ вважають, що ринок реклами потребує якісних нормативних актів, аби встановити вільну економічну конкуренцію. Справа в тому, що нині органи місцевого самоврядування на свій розсуд встановлюють правила на підконтрольній території. А це не так регулює, як гальмує зростання ринку.

В АМКУ спробували систематизувати основні проблеми галузі — і картина вийшла невтішна. Від операторів місцеві чиновники під час отримання дозволів часто вимагають додаткові документи, але такі, що не передбачені Типовими правилами розміщення реклами, та відмовляють у наданні дозволів на підставах, не передбачених законодавством. Наприклад, в Одесі, Луцьку та Ужгороді вимагають топогеодезичний знімок місцевості, а в Херсоні видачу дозволів прив’язали до рекомендацій постійних депутатських комісій. Місцеві ради також полюбляють встановлюють додаткові збори, наприклад, оплату послуг робочого органу, як у Затоці, або примушують до фінансування інфраструктури міста, як у Білгород-Дністровському. Низка міст узагалі встановили мораторій на розміщення рекламних конструкцій. Це далеко не всі недоліки, виявлені АМКУ, і спричинені вони здебільшого недосконалим законодавством, — вважають експерти.

Тому, аби потреби ринку реально регулювалися, а не гальмувалися нормативними актами, їх і потрібно вдосконалити на загальнодержавному рівні. Передусім в АМКУ рекомендують, щоб місцеві адміністрації разом з операторами обов’язково затверджували Правила і Схеми розміщення реклами з урахуванням архітектурного стилю території та при цьому не псувати зовнішній вигляд населених пунктів. Водночас порядок видачі дозволів не має надавати жодних переваг будь-кому з операторів, а громадськість і професійні організації варто залучити до контролю на ринку. В АМКУ також пропонують запровадити єдину методику встановлення плати за користування місцями розташування зовнішньої реклами і визначити порядок, строки та вартість демонтажу рекламних засобів. За дотриманням норм і порядку має стежити спеціально розроблений механізм контролю, а прозорості має додати онлайн-база з вільним доступом до інформації не тільки про учасників ринку, а й про вільні площі та видані дозволи. Крім того, аби не сприяти корупції, варто заборонити комунальникам поєднувати адміністрування з господарською діяльністю на ринку реклами.

Рекомендації Уряду за результатами звіту було представлено 23 травня на відкритому засіданні АМКУ в Києві.